Аналіз регуляторного впливу до проекту рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради "Про встановлення граничного тарифу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі"
I. Визначення проблеми
Проект рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради «Про встановлення граничного тарифу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі» розроблений відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 р. № 1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту».
Діючий тариф на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування № 12 «Вул. Чайковського - завод «Буддеталь»», № 23 «Автостанція – Орбіта» в режимі маршрутного таксі встановлений рішенням виконавчого комітету Світловодської міської ради від 27.07.2018 № 448 «Про встановлення граничних тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі» в розмірі 5,50 грн. за разовий проїзд одного пасажира.
Розмір мінімальної заробітної плати, що врахована в діючому тарифі на послуги з перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування в режимі маршрутного таксі, становить 3723 грн. З 01.01.2021 Законом України «Про Державний бюджет» встановлений розмір мінімальної заробітної плати 6000 грн., що призвело до суттєвого збільшення витрат перевізника ПрАТ «Світловодське АТП 13507» на оплату праці з відрахуваннями на 61,2%.
Витрати підприємства також зросли за рахунок збільшення вартості:
- паливно-мастильних матеріалів:
газу метану на 16,7% (в діючому тарифі 24,0 грн/л, у 2021 році 28,0 грн./л,
дизельного пального на 8,8% (до 19,98 грн./м³),
моторних олив – на 27,3% (до 70 грн./л) ,
трансмісійних та пластичних олив – на 60%,
- автошин на 20% (до 1800 грн./од. для транспортних засобів марок Рута, БАЗ),
- акумуляторних батарей на 40% (до 3500 грн./од. для транспортних засобів марок ХАЗ, Богдан) та 25% (до 2000 грн./од. для транспортних засобів марок Рута, БАЗ),
- діагностики транспортних засобів на 341,2% (до 1365 грн. за одну послугу на 1 транспортний засіб).
З метою приведення тарифу на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування № 12 «Вул. Чайковського - завод «Буддеталь»», № 23 «Автостанція – Орбіта» в режимі маршрутного таксі, які надає ПрАТ «Світловодське АТП 13507», у відповідність до економічно обґрунтованих витрат, недопущення збитковості діяльності підприємства-перевізника та забезпечення безперебійних умов роботи автобусів на маршрутах виникла необхідність коригування діючого тарифу з урахуванням істотного зростання складових тарифу.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
+ |
– |
Держава |
+ |
– |
Суб’єкти господарювання, |
+ |
– |
у тому числі суб’єкти малого підприємництва |
+ |
– |
Врегулювання зазначених питань не може бути здійснено за допомогою:
- ринкових механізмів, оскільки відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги;
- діючих регуляторних актів (рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради ради від 27.07.2018 № 448 «Про встановлення граничних тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі»), оскільки для реалізації заявленого необхідне внесення змін до їх редакції.
II. Цілі державного регулювання
Метою прийняття рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради «Про встановлення граничного тарифу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі» є встановлення економічно обґрунтованого рівня тарифу на проїзд на вказаних міських автобусних маршрутах з метою забезпечення доступності послуг для всіх верств населення та стабільного функціонування суб’єкта господарювання – перевізника ПрАТ «Світловодське АТП 13507».
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 |
Залишити тариф на проїзд, затверджений рішенням виконавчого комітету Світловодської міської ради ради від 27.07.2018 № 448 «Про встановлення граничних тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі», без змін. Це призведе до погіршення фінансового стану, банкрутства та припинення господарської діяльності перевізника, що забезпечує перевезення пасажирів на маршрутах №№ 12, 23. |
Альтернатива 2 |
Прийняття запропонованого проекту рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради «Про встановлення граничного тарифу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі». Це сприятиме встановленню економічно обґрунтованого рівня тарифу на проїзд на вказаних маршрутах з метою забезпечення доступності послуг для всіх верств населення та стабільного функціонування суб’єкта господарювання – перевізника. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави:
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні, оскільки проблема залишається не вирішеною. |
Наявних витрат не передбачається |
Альтернатива 2 |
Встановлення економічно обґрунтованого рівня тарифу на проїзд на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі з метою забезпечення доступності послуг для всіх верств населення та стабільного функціонування суб’єкта господарювання – перевізника. |
Витрати часу та матеріальних ресурсів для: - підготовки регуляторного акта та забезпечення виконання його вимог; - проведення процедур з відстеження результативності його дії. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян:
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Тариф на послуги з перевезення пасажирів не підвищуватиметься. |
Погіршення технічного стану транспортних засобів, зменшення кількості рейсів на маршруті, тим самим погіршення якості надання послуг для громади. |
Альтернатива 2 |
- забезпечення пасажирських перевезень відповідно до потреб мешканців міста; - підвищення якості пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі, безпеки руху за рахунок оновлення рухомого складу. |
Збільшення витрат на послуги з перевезення. |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання:
Показник |
Підприємства-автоперевізники |
||||
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
|
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць (суб’єкти господарювання – автоперевізники) |
- |
- |
1 |
- |
1 |
Питома вага групи в загальній кількості, відсотків |
- |
- |
100% |
- |
100% |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання великого, середнього, малого й мікропідприємства, що виникають внаслідок дії регуляторного акта, буде однаковою за альтернативами, у зв’язку зі специфікою галузі.
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Вигоди відсутні |
- зростання збитків перевізника від економічно необґрунтованого тарифу; - втрата кваліфікованих працівників внаслідок недоотримання належного рівня оплати праці. |
Альтернатива 2 |
- отримання доходу від провадження діяльності з надання транспортних послуг на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі; - можливість оновлення рухомого складу; - гідна оплата праці найманого персоналу. |
Витрати, пов’язані із впровадженням нового тарифу. |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:
4 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);
3 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми будуть усунуті);
2 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні її аспекти залишаться невирішеними);
1 – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 |
1 |
Цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті. Діяльність суб’єкта господарювання буде збитковою, що призведе до банкрутства та припинення господарської діяльності перевізника. |
Альтернатива 2 |
4 |
Забезпечує повне досягнення цілей ухвалення регуляторного акта. При упровадженні зазначеної альтернативи будуть створені умови для реалізації вимог статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: «…тарифна політика на автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних типів транспортних засобів» |
|
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи в рейтингу |
Альтернатива 1 |
Ціна на послуги з перевезення пасажирів не підвищуватиметься й залишатиметься на рівні 2018 року |
Призведе до втрати кваліфікованих працівників унаслідок недоотримання належного рівня оплати праці, погіршення надання послуг автомобільним транспортом або зупинка роботи автобусного маршрута, банкрутства та припинення господарської діяльності перевізника. |
Цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті взагалі. Діяльність суб’єкта господарювання буде збитковою, що призведе до банкрутства та припинення господарської діяльності перевізника. |
Альтернатива 2 |
Для суб’єкта господарювання: - отримання вигоди від провадження діяльності з надання транспортних послуг на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі; - можливість оновлення парку рухомого складу; - гідна оплата праці найманого персоналу Для пасажирів захист від необґрунтованого підвищення вартості проїзду; - підвищення якості пасажирських перевезень на маршруті, безпеки руху за рахунок оновлення рухомого складу; - недопущення погіршення роботи на маршруті через нерентабельність діяльності автопідприємств. |
Витрати часу та матеріальних ресурсів для: - підготовки регуляторного акта та забезпечення виконання його вимог; - проведення процедур з відстеження результативності його дії. Для пасажирів оплата вартості послуг з перевезення на маршрутах №№ 12, 23 згідно з тарифом, виконаним відповідно до Методики. Для суб’єкта господарювання витрати на провадження діяльності із забезпечення надання послуг у транспортній сфері. |
Забезпечує повне досягнення цілей ухвалення регуляторного акта з встановленням економічно обґрунтованого рівня тарифу на проїзд на міських автобусних маршрутах загального користування № 12, 23 в режимі маршрутного таксі з метою забезпечення доступності послуг для всіх верств населення та стабільного функціонування суб’єкта господарювання – перевізника при впровадженні зазначеної альтернативи будуть створені умови для реалізації вимог статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: «…тарифна політика на автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних типів транспортних засобів». |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
Призведе до поглиблення проблеми. При цьому, діяльність суб’єкта господарювання буде збитковою, що призведе до погіршення технічного стану рухомого складу, втрати кваліфікованих працівників унаслідок недоотримання належного рівня оплати праці, банкрутства та припинення господарської діяльності перевізника. Не виконуватиметься норма Методики щодо перегляду рівня тарифів у зв’язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізника. |
Х |
Альтернатива 2 |
При упровадженні зазначеної альтернативи будуть створені умови для реалізації вимог статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: «…тарифна політика на автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних типів транспортних засобів». Обраний спосіб має наступні переваги: забезпечує розв’язання існуючої проблеми; забезпечує досягнення поставлених цілей; забезпечує принципи регуляторної політики. |
Зміни в законодавчій базі України з питань діяльності транспортних підприємств, ліцензійних умов, нормативних документів Державної служби України з безпеки на транспорті, збільшення вартості палива та запасних частин, необхідних для ремонту рухомого складу, соціально-економічна напруга, інше |
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Основним механізмом, який забезпечить розв'язання визначеної проблеми, є встановлення економічно обґрунтованого тарифу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23в режимі маршрутного таксі в м. Світловодську, у розмірі до 6,00 грн. за разовий проїзд одного пасажира, що дозволить забезпечити:
- прибутковість роботи автотранспортного підприємства-перевізника, задоволення підприємницького інтересу сприятимуть вирішенню завдань по підвищенню можливостей суб’єкта підприємницької діяльності в забезпеченні потреб споживачів у послугах, залученню інвестицій у його розвиток на досягнення сталих економічних умов роботи;
- соціальний захист населення від необґрунтованого підвищення вартості проїзду.
Реалізація зазначеного механізму досягається шляхом прийняття регуляторного акта.
Дія регуляторного акту поширюється на суб’єкт господарювання, який виконує перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 12, 23 в режимі маршрутного таксі, та з яким виконавчим комітетом Світловодської міської ради укладено договори на перевезення пасажирів на вказаних маршрутах.
VІ. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги.
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання для суб'єктів великого і середнього підприємництва
Державний орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання: виконавчий комітет Світловодської міської ради
Додаткові витрати на адміністрування регулювання для виконавчого комітету Світловодської міської ради відсутні.
Начальник Крістіна АХТИРСЬКА
Додаток
до аналізу регуляторного впливу до проекту регуляторного акту – рішення виконавчого комітету Світловодської
міської ради «Про встановлення граничного тарифу на
перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах
загального користування №№ 12, 23
в режимі маршрутного таксі»
ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання:
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб'єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період січень - липень 2021 року.
Порядковий номер |
Вид консультації |
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1. |
Телефонна розмова з іншими містами України |
2 |
Проведено моніторинг щодо тарифів (ціни) на транспортні послуги в Україні, у тому числі в Кіровоградській області |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб'єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
кількість суб'єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 1 одиниця, у тому числі: малого підприємництва – 1, питома вага суб'єктів малого підприємництва (у тому числі суб’єктів мікропідприємництва) у загальній кількості суб'єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив, становить 41% (відповідно до таблиці "Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання" додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).
3. Розрахунок витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік провадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати за п'ять років |
1. |
Інші процедури (витрати на оновлення інформації, що розміщується автоперевізником у салоні рухомого складу) |
|
0 |
|
2. |
Разом, гривень |
|
0 |
|
3. |
Кількість суб'єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць (кількість транспортних засобів на маршрутах загального користування) |
1 (ПрАТ «Світловодське АТП 13507») |
|
|
4. |
Сумарно, гривень |
|
0 |
|
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання для суб'єктів малого підприємництва
Додаткові витрати на адміністрування регулювання для виконавчого комітету Світловодської міської ради відсутні.
Державний орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання: виконавчий комітет Світловодської міської ради.
4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Показник |
Перший рік регулювання |
За п’ять років |
1. |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
|
|
2. |
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
- |
- |
3. |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання |
|
|
4. |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва |
- |
- |
5. |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання |
|
|
5. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання
За результатами оцінки сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (за перший рік регулювання та за п’ять років) запровадження компенсаторних механізмів не потребується.
Дія регуляторного акту поширюється виключно на суб’єктів господарювання, які виконують перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування в м. Світловодськ та з якими виконавчим комітетом Світловодської міської ради укладено договори на перевезення пасажирів. При цьому, коригуючим (пом’якшувальним) заходом є те, що суб’єкти підприємництва матимуть можливість отримувати прибутки від господарської діяльності пов’язаної з наданням послуг перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування.
6. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії запропонованого регуляторного акту постійний із можливістю внесення до нього змін та визнання таким, що втратив чинність, у разі зміни нормативно-правових актів, які регулюють дане питання.
Регуляторний акт набирає чинності з дня його оприлюднення у друкованих засобах масової інформації.
Строк чинності для запропонованого регуляторного акту не обмежений конкретним терміном дії та триватиме до скасування державного регулювання цін та тарифів.
Доповнення до рішення будуть вноситись за підсумками аналізу відстеження його результативності, внесення змін до чинного законодавства України тощо.
На скорочення строку чинності регуляторного акту можуть вплинути значні зміни в оплаті праці працівників галузі, ріст цін на паливо, запчастини, тощо.
7. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Показниками результативності запровадження цього регуляторного акта:
- зростання обсягів прибутку суб’єктів господарювання, які виконують перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування в м. Світловодську;
- збільшення розмірів надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта;
- показники оновлення транспортних засобів за рахунок отриманого прибутку;
- обсяги міських пасажирських перевезень.
8. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Базове відстеження результативності дії рішення здійснюватиметься на етапі розробки.
Повторне відстеження проводитиметься через рік, після набрання чинності актом.
Періодичні відстеження проводитимуться раз на кожні 3 роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності дії рішення.
Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися відповідальним за його розробку підрозділом – відділом підприємництва і торгівлі управління економіки, ресурсів та розвитку міста Світловодської міської ради статистичним методом проведення відстеження результативності на основі статистичних даних.
Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюватимуться із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
Для проведення відстеження у якості цільових груп будуть залучені суб'єкти господарювання, які виконують перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування в м. Світловодську.